yeah ik ga starten

Startende freelancer? Dit moet je weten over de inhuurmarkt!

Jaarlijks zien we bij Inhuurkaart twee pieken met foto’s van hoopvolle inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel voorbij komen op LinkedIn: september en januari. Meer freelancers die zich met een eenmanszaak inschrijven, klaar om als gladiator het strijdtoneel van de wereld van externe inhuur te betreden. Speciaal voor hen dit blog: ‘Startende freelancer? Dit moet je weten over de inhuurmarkt!’

PS. Bij Inhuurkaart organiseren we met De Transparante Broker regelmatig webinars! Kijk hier voor de webinars en om je direct in te schrijven!

1. Opdrachtgever nodig? Schrijf in op inhuurmarktplaatsen!

Veel eindklanten (opdrachtgevers) hebben een inhuurmarktplaats: een website waarop, nadat je je hebt ingeschreven, je rechtstreeks kunt reageren op een opdracht. Reuze handig, want je doet rechtstreeks zaken met de eindklant!

Een bijzondere variant van een inhuurmarktplaats is een Dynamisch Aankoopsysteem: een inhuurmarktplaats voor aanbestedingsplichtige organisaties, zoals gemeentes, provincies, waterschappen en scholen. Maar alvorens je op een Dynamisch Aankoopsysteem op een opdracht kunt reageren, moet je  twee hordes overbruggen:

  1. Je moet voldoen aan de toelatingseisen, en voor sommige toelatingseisen moet je ook geld investeren. Deze staan beschreven in dit blog.
  2. Het is aan te raden om een keuze te maken uit de meer dan 300 Dynamische Aankoopsystemen. Inschrijven op allemaal is niet te doen, want je moet ook gedurende de looptijd van het Dynamisch Aankoopsysteem aan de toelatingseisen blijven voldoen. Ook komen er Dynamische Aankoopsystemen bij en verdwijnen er.

Bij Inhuurkaart houden we precies bij welke inhuurmarktplaatsen en Dynamische Aankoopsystemen er zijn. Middels onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen. En lees ook dit blog!

Wil je ingeschreven worden op Dynamische Aankoopsystemen, maar geen zin of tijd om dat zelf te doen? Besteed het dan uit aan DAS-Service!

2. Opdrachtgever nodig? Er zijn preferred suppliers!

Andere eindklanten hebben hun inhuur uitbesteed aan één of meer ‘mantelpartijen’, ook wel preferred suppliers genoemd. Deze preferred suppliers hebben (al dan niet gezamenlijk) het alleenrecht om kandidaten voor te stellen. Vaak mogen zij 1 tot 3 kandidaten voorstellen. In dit blog lees je meer over de rol van preferred suppliers.

Sommige preferred suppliers hebben een eigen ‘pool’, denk daarbij aan de grote consultancy bedrijven. Andere preferred suppliers hebben geen eigen pool, maar dragen alleen zorg voor de werving en selectie, en contractafhandeling. Dit noemen we brokers.

Op Inhuurkaart.nl kun je terugvinden welke eindklanten met welke preferred suppliers samenwerken.

3. Er zijn bemiddelaars

Bemiddelaars zijn organisaties die proberen freelancers op een opdracht te krijgen. Bemiddelaars hebben echter geen contract met de eindklant. Vaak halen ze een opdracht op een Dynamisch Aankoopsysteem of bij een preferred supplier vandaan en gaan op zoek in hun netwerk naar een passende kandidaat.

Hun verdienmodel is simpel: ze vangen een marge bovenop je uurtarief. Maar let op: je kansen worden daardoor kleiner, want tarief is een belangrijke component. Daarnaast loop je financieel risico. Aan de andere kant zitten er ook voordelen aan het werken met bemiddelaars, zoals marktkennis! Lees hoe dan ook deze tips.

Zoek je een bemiddelaar die eerlijk is over de herkomst en een vaste lage marge rekent? Kijk dan op de website van De Transparante Broker!

4. Begrijp het inhuurproces: de mix van eisen, wensen en tarief

In nagenoeg ieder functieprofiel worden eisen en wensen opgesomd. Eisen zijn ‘knock-out’ criteria: voldoe je hier niet aan, dan word je aanbieding direct terzijde gelegd – hoe leuk of hoe goed je ook bent. Bij wensen gaat het iets anders: hoe meer je voldoet aan de wensen, hoe meer punten je scoort. Zorg er altijd voor dat de eisen en wensen in je cv of motivatie terug komen.

De combinatie van wensen en tarief bepalen uiteindelijk welke top 3 of top 5 kandidaten uitgenodigd worden voor een ‘verificatiegesprek‘ of ‘toelichtend gesprek’.

5. Pas op voor job boards

Veel freelancers beginnen hun zoektocht naar een nieuwe opdracht op een job board: een website waarop allerlei opdrachten worden geplaatst. Vaak zie je niet wie de eindklant (opdrachtgever) is . Maar van wie zijn die opdrachten afkomstig? Voornamelijk van bemiddelaars. Reageren op een job board hoef je niet te doen, want naar die reacties wordt niet of nauwelijks gekeken. Tenslotte pretenderen alle job boards zoveel mogelijk dubbele opdrachten te vermijden; in de praktijk doen ze dit niet want het is in strijd met hun verdien model.

Aan de andere kant zijn job boards een mooi vertrekpunt maar kijk altijd verder dan je neus lang is. Daarom: job boards, onmisbaar maar wees op je hoede!

6. Pas op voor niet-bestaande opdrachten

Veel opdrachten die je voorbij ziet komen, zijn niet-bestaand. Hoe kan dat? Het publiceren van niet-bestaande opdrachten een oud trucje. Een bemiddelaar zegt dat hij een interessante opdracht bij een bekende klant heeft. Vervolgens krijgt hij reacties (=opbouwen van een bestand met CV’s). Daarna krijg je in het meest positieve geval te horen dat de opdracht reeds is ingevuld maar dat hij je wel kan plaatsen voor een zelfde functie bij een – minder interessante – klant. In het meest negatieve geval blijft het stil.

Neem altijd contact op met de aanbiedende partij en check het!

7. Herken informeel-gegunde opdrachten (warme stoeltjes)

Ook zijn veel opdrachten, voornamelijk bij de overheid, reeds informeel gegund. Dit noemen we ook wel een ‘warm stoeltje‘. Je herkent deze opdrachten aan exorbitante eisen die worden gesteld, waarbij het functieprofiel wel heel erg is geschreven naar één specifieke kandidaat. In zo’n geval helpt het stellen van een vraag heel erg.

Net als met het vorige punt wil je als freelancer niet uren kwijt zijn aan het op-maat-maken van je CV en het schrijven van een motivatie.

8. Opdrachten scoren via je netwerk

70% van de freelancers halen hun opdrachten uit hun netwerk – wat dat ook mag wezen. Bemiddelaars vallen daar vast ook onder. Maar zo komen wel de informeel-gegunde opdrachten tot stand! Dus wees niet Roomser dan de Paus, ga op jacht naar een opdracht door je informele netwerk van voormalige opdrachtgevers en projectcollega’s te raadplegen!

9. Uurtarief is belangrijk

In punt 4 van dit lijstje schreven we al dat de combinatie van het voldoen aan wensen en een scherp uurtarief bepalend is voor welke kandidaten voor een toelichtend gesprek of verificatie gesprek worden uitgenodigd. Lees hier en hier tips om je uurtarief te bepalen, en hoe je achter het uurtarief van je concurrentie kunt komen!

10. Afgewezen? Ga niet bij de pakken neerzitten!

Afgewezen worden voor een opdracht is nooit fijn. Toch kun je er een boel informatie uit halen, bijvoorbeeld hoe je hebt gescoord ten opzichte van de concurrentie of wat het uurtarief is van de winnende partij! In dit blog leggen we uit hoe je dat kunt lezen.

Conclusie

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is een formaliteit. Daarnaast starten de meeste freelancers met reeds een opdracht op zak. Maar zodra die opdracht voorbij is, dan begint het ondernemen pas echt. We hopen met deze tips wat meer richting en houvast te kunnen geven.

Dit blog is een verbeterde versie van het blog dat verscheen op 18 augustus 2019, 19 december 2019 en 24 augustus 2020. Bij de Inhuurkaart leren we ook iedere keer bij en bouwen we aan nieuwe diensten. Vandaar dat we sommige blogs, deels aangepast, herpubliceren met voortschrijdend inzicht.

Gerelateerde updates