Hoe moet je reageren op een opdracht – deel 66 intakegesprek

Hoe moet je reageren op een opdracht – deel 6/6: intakegesprek

Noot vooraf: door alle corona-perikelen van thuiswerken en zorg voor de kinderen, heeft het bloggen voor Inhuurkaart tijdelijk stil gestaan. Nu het normale leven langzaam weer wordt opgepakt, gaan we weer door! Vanaf nu kun je elke maandagochtend weer een vers blog op Inhuurkaart.nl lezen!

Wanneer je reageert op een inhuuropdracht, dan bestaat dat uit zes aspecten: eisen, wensen, uurtarief, cv, motivatie en het intakegesprek. In dit blog gaan we in op de laatste horde die je moet nemen: het intakegesprek.

Selectiegesprek of verificatiegesprek?

Wanneer je wordt uitgenodigd voor een gesprek, dan moet je allereerst weten of het gaat om een selectiegesprek of een verificatiegesprek. Het lijkt hetzelfde, maar is het niet helemaal.

Bij een selectiegesprek zijn er meerdere kandidaten. De kandidaat die als ‘beste’ uit de bus komt, die krijgt de opdracht gegund. Vaak wordt bij de opdracht beschreven op basis van welke criteria de kandidaten worden getoetst bij het selectiegesprek. Vooral de ‘softskills’ worden getoetst.

Bij een verificatiegesprek is de keuze eigenlijk al gemaakt, en is het puur een controle of hetgeen je op papier hebt gezet ook daadwerkelijk klopt. Je dient dan bijv. (kopieën van) je diploma’s en certificaten mee te nemen.

Waar moet je op letten?

Het is belangrijk om een selectiegesprek goed voor te bereiden. Het is natuurlijk ook afhankelijk voor wat voor soort opdracht je op gesprek gaat komen. Maar je kunt natuurlijk wel wat dingen doen:

  • Verdiep je in je gesprekspartners. Bekijk hun LinkedIn profiel, wie weet heb je gemeenschappelijke connecties die als referent kunnen optreden. Dan heb je gelijk een goede ijsbreker.
  • Verdiep je in de organisatie waar je op gesprek gaat. Wat zijn de ontwikkelingen daar, zijn ze recentelijk in het nieuws geweest? En welke actualiteiten zouden impact kunnen hebben op de specifieke opdracht?
  • Zorg dat je jouw cv en motivatie kunt uitleggen en toelichten. Het gaat daarbij zowel wat ‘op papier staat’, zoals wat heb je bij een bepaalde opdracht gedaan, als wat ‘niet op papier’ staat, zoals een periode dat je bijvoorbeeld geen opdracht hebt gehad.
  • Wees jezelf. Geef alleen wenselijke antwoorden op het moment dat het bij jou als persoon aansluiten. Ook als je geen goed gevoel hebt bij het gesprek, geef dat dan ook aan.

Lastige vragen

Soms worden in het gesprek lastige vragen gesteld. Ze zijn vaak een beetje negatief geformuleerd. Deze vragen zijn niet bedoeld om je onderuit te halen, maar om je softskills te toetsen. Ben jij als persoon, los van je CV, de juiste man/vrouw voor de opdracht? Hieronder enkele lastige vragen en tips hoe je daarmee om kunt gaan. En bedenk dat je overal de vervolgvraag ‘kun je daar een voorbeeld van geven?’ kunt verwachten!

Vraag Tips
Wat voor persoonlijkheid ben je? Waar krijg je energie van? Waar verlies je energie? Mocht je hier geen antwoord op hebben: er zijn tal van zelftests waarmee je een persoonsbeeld van jezelf kunt maken. Zoek bijvoorbeeld op ‘Belbin’, ‘Insights’ of ‘Management Drives’. Vertel iets over de uitkomst, alleen als je jezelf erin herkent natuurlijk.
Hoe acteer je binnen een team? Wat voor rol neem je aan? Stel gerust de wedervraag: ‘kunnen jullie iets over het team vertellen?’, ‘wat voor persoonlijkheden zitten daar in?’
Stel dat iemand in je team zijn afspraken niet na komt, wat doe je dan? Uiteraard ga je die persoon helpen, probeer erachter te komen waarom het niet lukt, eventueel (tijdig) escaleren bij de leidinggevende.
Kun je een voorbeeld geven van een lastige situatie, en hoe je daarmee om bent gegaan? Dit is een vraag die je goed van te voren kunt voorbereiden. Pak vooral niet het meest negatieve moment in je carrière. Maak er een afgebakende casus van.
Hoe ga je om met teleurstellingen? Stel de wedervraag: ‘met wat voor soort teleurstellingen zou ik op dit project geconfronteerd kunnen worden?’
Wat zijn je sterke en zwakke punten? Ook dit is een mooi lijstje dat je kunt samenstellen. Bedenk bij de zwakke punten dat je jezelf niet naar beneden haalt, en geef aan hoe je met je zwakke punten om gaat.
Stel dat je de opdracht krijgt, en je gaat maandag beginnen. Waar begin je mee? Natuurlijk ga je eerst nader kennismaken en met je opdrachtgever een inwerkprogramma samenstellen. Welke documenten zijn belangrijk om te lezen? Wie zijn belangrijk om mee kennis te maken? Daarna maak je een plan om je werkzaamheden aan te vangen. Je opdrachtgever kan niet van jou verwachten dat je vanaf minuut 1 direct ‘productie’ gaat draaien. En mogelijk heb je een vergelijkbare opdracht eerder uitgevoerd, schets dan vooral hoe een eventuele aanpak eruit zou kunnen zien.

Conclusie

Het intakegesprek is de laatste horde, en soms een lastige om te nemen. En eigenlijk komt het er in feite op neer of er een ‘klik’ is of niet. Op het moment dat je opdrachtgever er van overtuigd is dat jij de juiste man/vrouw bent voor de opdracht, dan is de opdracht voor jou.

Dit blog kwam mede tot stand door input van Wim van Nieuwenhuizen van WVN Consultancy.

[ssba-buttons]

Gerelateerde updates