4 redenen om de inhuurketen kort te houden - en zo doe je dat

4 redenen om de inhuurketen kort te houden – en zo doe je dat!

Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe opdracht binnen gehaald! Maandag ga je beginnen. Nog even het contract formaliseren en dan ‘go’! Maar weet je wel hoe jou inhuurconstructie in elkaar zit? 4 redenen om de inhuurketen kort te houden – en zo doe je dat!

Wat is de inhuurketen?

De inhuurketen bestaat uit jou, als freelancer, en de eindklant. En alle tussenpartijen, zoals preferred suppliers, Managed Service Providers en bemiddelaars die tussen jou en de eindklant zitten.

Laten we een voorbeeld nemen. Je bent ingehuurd door de Gemeente Amsterdam. Je bent aan die opdracht gekomen via een bemiddelaar. Jij hebt het contract met de bemiddelaar, de bemiddelaar met de Gemeente Amsterdam. De facturatie gaat op dezelfde manier: jij stuurt je factuur aan de bemiddelaar, de bemiddelaar stuurt zijn factuur aan de Gemeente Amsterdam.

Het mysterie van de inhuurketen

Waar we bij Inhuurkaart voor staan is dat het inhuurbeleid van elke organisatie helder en duidelijk is: maken ze gebruik van een inhuurmarktplaats of Dynamisch Aankoopsysteem, of hebben ze raamcontracten gesloten met preferred suppliers?

Wat je namelijk ziet is dat er veel partijen zijn die, bijv. in opdracht van preferred suppliers of vanuit ‘maverick buying‘, hun eigen zoekopdrachten uitzetten. Ze passen het functieprofiel aan, halen de naam van de klant weg, zodat jij niet precies weet wie de opdrachtgever is.

Datzelfde gebeurt met opdrachten afkomstig van inhuurmarktplaatsen en Dynamische Aankoopsystemen. Op die platformen worden opdrachten gepubliceerd waarop je rechtstreeks kunt reageren, en in de meeste gevallen rechtstreeks zaken doet met de eindklant. Echter, veel freelancers weten dat niet. Bemiddelaars maken daar handig gebruik van door zich op die inhuurmarktplaatsen en Dynamische Aankoopsystemen in te schrijven en de opdrachten (vaak zonder naam van de eindklant) door te plaatsen op job boards.

4 redenen om de inhuurketen kort te houden

Lekker belangrijk, zul je misschien denken. Wat maakt mij het uit, zolang ik mijn geld maar krijg. Dat kan natuurlijk, maar er zijn toch 4 redenen om de inhuurketen kort te houden.

  1. Mogelijk hoger uurtarief. Aan sommige opdrachten is een maximumtarief gekoppeld. De bemiddelaar mag daar niet boven komen. Maar de bemiddelaar wil ook marge maken bovenop jouw uurtarief. Daardoor gaat jouw maximale uurtarief omlaag. Met andere woorden: als je rechtstreeks zou reageren, dan kun je een hoger uurtarief vragen.
  2. Betere kans op de opdracht. Je uurtarief is, naast je CV en motivatie, bij veel opdrachten een selectiecriterium. Lees daar alles over in dit blog. Als je uurtarief omhoog gaat, dan nemen, statistisch gezien, je kansen af.
  3. Geen voorselectie. Wanneer je zelf bent ingeschreven op inhuurmarktplaatsen of Dynamische Aankoopsystemen, dan maak je technisch net zoveel kans als alle andere partijen die daarop zijn ingeschreven. Ben je niet ingeschreven, en reageer je via een bemiddelaar op opdrachten, dan maakt de bemiddelaar al een voorselectie. De bemiddelaar beoordeelt welke freelancer de meeste kans maakt, en die draagt hij voor. Dat komt omdat vaak op dat soort opdrachten maar één kandidaat aangeboden mag worden.
  4. Minder financieel risico. Stel je voor dat een tussenpartij in de financiële problemen komt: de bemiddelaar kan zijn facturen niet meer betalen. Dat betekent dat jij je geld niet krijgt. Je hebt immers een overeenkomst met de bemiddelaar, en niet rechtstreeks met de eindklant waar je de opdracht uitvoert. De eindklant gaat niet zonder meer nog een keer jouw factuur betalen. Je wordt immers als ondernemer gezien, en daar horen dit soort risico’s bij.

Hoe houd je de inhuurketen kort?

Wanneer je wordt benaderd voor een opdracht, of je ziet een interessante opdracht op een job board verschijnen, probeer te achterhalen via de eindklant is. Soms worden er namen van projecten vermeld, of soms biedt de combinatie van sector en vestigingsplaats ook al een aanknopingspunt.

Ga vervolgens op zoek naar het inhuurbeleid van de eindklant. Hoe huren ze normaliter hun freelancers in? Een mogelijkheid daarvoor is het gebruiken van de Inhuurkaart. We hebben daarvoor een functie gemaakt ‘Ik zoek de kortste route’. In feite is dat een metafoor voor zo min mogelijk schakeltjes in de keten.

Wanneer je bij ‘Ik zoek de kortste route’ de naam van de eindklant intikt (de eerste 3 karakters zijn voldoende), dan zie je direct op het resultaatscherm of ze gebruik maken van een inhuurmarktplaats of Dynamisch Aankoopsysteem, of welke preferred suppliers zijn gecontracteerd. We hebben ook de vakgebieden erbij vermeld, want voor sommige vakgebieden is het inhuurproces weer net iets anders.

Conclusie

Je hebt alle reden om de inhuurketen zo kort mogelijk te houden: je uurtarief en kansen nemen mogelijk toe, en je loopt minder financieel risico. Inhuurkaart biedt inzicht in het inhuurproces zodat jij de inhuurketen kort kunt houden.

[ssba-buttons]

Gerelateerde updates