help mijn intermediair betaalt mij niet

Help! Mijn intermediair betaalt mijn facturen niet!

Einde maand is het ‘billing-time’. Urenstaat door de opdrachtgever laten ondertekenen, en deze samen met de factuur sturen aan de intermediair. Een maand later zou je je geld moeten hebben, maar… Er is niets op je bankrekening bijgeschreven! Help! Mijn intermediair betaalt mij niet!

Dit is geen uitzonderlijke situatie. Afgelopen zomer werden honderden freelancers, werkzaam voor ING, getroffen door het faillissement van TCP. Ook ging enige tijd geleden een bemiddelaar failliet. En degenen die al wat langer in het ‘vak’ zitten, kennen vast het drama met Corso van enkele jaren geleden nog wel.

De gevolgen van niet-betaald krijgen zijn groot. Als freelancer moet je ineens een periode van +/- zes maanden overbruggen:

  • Eerst moet je erachter komen dat je facturen niet worden betaald (2 maanden)
  • Dan volgt een periode van onzekerheid: gaat het toch nog goed komen? (1 maand)
  • Acquisitie doen naar een nieuwe opdracht (1 maand)
  • Maandje werken op je nieuwe opdracht (1 maand)
  • Wachten op betaling van je eerste factuur (1 maand)

Of te wel, het hakt er direct financieel in. Hieronder enkele suggesties wat je zou kunnen doen.

Contacteer de intermediair

Natuurlijk neem je als eerste contact op met de intermediair. Vraag wat er aan de hand is, en wanneer je de betaling kunt verwachten. Sommige intermediairs zijn overigens beter bereikbaar dan de andere. Stuur ook altijd een mailtje met een betalingsherinnering, want wellicht zijn ze het gewoon vergeten.

Weet overigens dat je in geval van een faillissement ‘gewoon’ als crediteur wordt gezien. Als freelancer ben je voor de wet een ondernemer, dus valt dit onder het ondernemersrisico.

Check bij collega-freelancers

Je bent vaak niet de enige die via de intermediair bij de klant zit, zeker niet als het om een broker gaat. Probeer samen op te trekken in communicatie richting opdrachtgever en broker.

Overleg met je opdrachtgever en controleer je overeenkomst

Je opdrachtgever is er meestal niet bij gebaat dat jij niet betaald krijgt, maar kan ook in veel gevallen weinig doen. De opdrachtgever heeft immers een contract met de intermediair (of wellicht met nog een andere schakel in de keten), en jij hebt een contract met de intermediair. Ook heeft de opdrachtgever vaak zelf de intermediair al betaald, en de opdrachtgever gaat geen twee keer betalen. Maar wellicht kun je wel samen met de opdrachtgever tot een oplossing komen!

Van groot belang daarin is jouw overeenkomst met de intermediair. Sommige intermediairs hanteren een relatiebeding, andere intermediairs niet. Als je geen relatiebeding hebt, dan kun je de opdrachtgever vragen om de overeenkomst aangaande jouw inhuur met de intermediair zo spoedig mogelijk te beëindigen. De opdrachtgever beëindigt dus de overeenkomst en kan jou dan via een andere constructie weer terug inhuren.

Als je een opzegtermijn hebt, dan kun je de resterende maanden ook nul uren schrijven. Eventueel gewerkte uren kun je dan later, via de nieuwe inhuurconstructie, in rekening brengen.

Overweeg te stoppen met de opdracht

Kan of wil je opdrachtgever niet meewerken en zijn de tekenen van een faillissement van de intermediair echt serieus? Overweeg dan serieus om te stoppen met de opdracht en je tijd te investeren in acquisitie van een nieuwe opdracht. Je krijgt je geld immers niet, terwijl je er wel voor werkt.

Voorkomen is beter dan genezen

Hieronder enkele tips om te voorkomen dat je onbedoeld in een dergelijke situatie terecht komt:

  • Hou de inhuurketen zo kort mogelijk. Je wilt zo min mogelijk schakels tussen jou en de opdrachtgever. Iedere extra schakel zorgt voor een aanvullend financieel risico. Je kunt het inhuurproces van de opdrachtgever controleren middels de ‘kortste route’-wizard op de Inhuurkaart.
  • Heb je de keuze uit meerdere brokers? Vergelijk dan hun voorwaarden. Een relatiebeding heeft grote risico’s.

Conclusie

Niet betaald krijgen voor je harde werken is één van de meest vervelende zaken die je als freelancer kan overkomen. Wees kritisch over je inhuurroute en probeer het aantal schakels zo min mogelijk te houden. Voor je het weet moet je een periode van zes maanden overbruggen, zorg dus dat je altijd een buffer hebt die je kunt aanspreken.

Gerelateerde updates