Dubbel reageren op een opdracht: absoluut voorkomen!
Stel je voor: je bent een java ontwikkelaar. Op een de website van een Preferred Supplier zie je een interessante opdracht bij een overheidsorganisatie in Den Haag. Je besluit te reageren: je maakt je cv op maat, stelt een mooie motivatie op en stuurt die toe aan de Preferred Supplier.
Dezelfde middag word je gebeld door een bemiddelaar: ‘ik heb een hele vette opdracht voor je, ik zoek een developper in Zuid-Holland! Echt iets voor jou! Heb je interesse?’. Natuurlijk, die kans wil je niet laten lopen! De bemiddelaar heeft je cv nog in portefeuille en zegt je te zullen voordragen. Wauw, twee kansen op één dag!
De week daarop: afgewezen! Het blijkt dat je twee keer hebt gereageerd op dezelfde opdracht, weliswaar via twee verschillende kanalen. Dubbel reageren op een opdracht: absoluut voorkomen!
Waarom moet je voorkomen dat je twee keer op dezelfde opdracht reageert?
Er zijn nogal wat redenen waarom je dit moet voorkomen:
- Het maakt een rare indruk op de eindklant (opdrachtgever). Via twee kanalen krijgen ze hetzelfde cv aangeboden, mogelijk nog een beetje anders omschreven of verschillende versies. Ook twee motivaties. En als klap op de vuurpijl vast ook nog twee verschillende tarieven. Voor eindklanten is dit echt een no-go, alle reden om je af te wijzen.
- Wanneer je reageert op een opdracht, dan ga je meestal akkoord met de aanbiedvoorwaarden van de Preferred Supplier of bemiddelaar. Daarin staat vaak opgenomen dat je je exclusief beschikbaar stelt om via die Preferred Supplier of bemiddelaar voorgedragen te worden. Door via meerdere kanalen te reageren op dezelfde opdracht, pleeg je contractbreuk. Sommige Preferred Suppliers of bemiddelaars nemen je dat niet in dank af, met mogelijke claims als gevolg.
Hoe kom je erachter dat het dezelfde opdracht is?
Over het algemeen vertellen Preferred Suppliers je wie de eindklant is, immers, ze hebben daar een contractuele relatie mee, dus is er geen reden om dat geheim te houden. Bemiddelaars daarentegen zijn daar over het algemeen terughoudend in, want ze hebben geen contractuele relatie, en willen voorkomen dat je hen omzeild. Kijk maar eens op de bekende job boards: het wemelt daar van de opdrachten zonder dat je weet wie de opdrachtgever is.
Maar hoe kom je er nou achter? Heel simpel: vraag naar het functieprofiel en stel de juiste vragen aan de bemiddelaar (zie dit blog). Zeg dat je al op een soortgelijke functie hebt gereageerd en dat je wilt voorkomen dat je cv twee keer op hetzelfde bureau belandt. Wil de bemiddelaar niet meewerken? Vraag je dan af of je via die partij wilt reageren.
Check het inhuurproces
Twijfel je nog steeds of het gaat om dezelfde opdracht? Vraag naar de naam van de eindklant en check het inhuurproces op Inhuurkaart. Gebruik daarvoor de ‘ik zoek de kortste route’-functie: vul hier de naam van de eindklant in, en je ziet direct op welke wijze de eindklant freelancers inhuurt. Probeer altijd te reageren via de Preferred Supplier, marktplaats of Dynamisch Aankoopsysteem.
Conclusie
Dubbel reageren op een opdracht is ‘not done’. Dit moet je echt voorkomen en kan je een boel gedoe besparen! Soms kun je het makkelijk voorkomen door aanknopingspunten in het functieprofiel en door vragen te stellen. Check altijd het inhuurproces van de opdrachtgever.