
Inhuurkaart: de ‘Lonely Planet’ voor freelancers in de wereld van inhuur
Ben je freelancer? Gefeliciteerd, je hebt een fantastische keuze gemaakt! Je werkt voor jezelf, hebt een BV of een eenmanszaak en voert opdrachten uit op uurtje-factuurtje basis. Je doet je administratie en je BTW aangiftes, en je weet dat je je moet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. En tijdens de coronacrisis wist je makkelijk te controleren of je in aanmerking kon komen voor de TOZO regeling. Talloze informatiebronnen kunnen je dit vertellen.
Maar ben je helemaal bekend hoe de inhuurmarkt werkt? Weet je het verschil tussen een broker en een bemiddelaar? Heb je al eens gehoord van een Dynamisch Aankoopsysteem? En weet je eigenlijk wel hoe organisaties hun freelancers inhuren?
Welkom bij de Inhuurkaart, jouw onafhankelijke reisgids door de wondere wereld van de externe inhuur!
Wie zijn we?
De website van Inhuurkaart is een uitgave van Stichting Inhuurkaart. We geven voorlichting over hoe de inhuurmarkt werkt en bieden tools aan om nieuwe opdrachtgevers te vinden en het inhuurproces te checken.
Waar komt Inhuurkaart vandaan?
Inhuurkaart is in het najaar van 2018 bedacht door Bas van Oers. Sinds 2008 is hij freelancer, en kwam altijd via zijn netwerk aan nieuwe opdrachten. Van najaar 2017 tot zomer 2018 heeft hij in Singapore gewoond en gewerkt. Na terugkomst in Nederland heeft hij, zoekende naar een opdracht, zich bewust ‘koud’ op de inhuurmarkt gestort. Daarbij kwam hij terecht in een wereld vol met bemiddelaars, brokers, marktplaatsen, dynamische aankoopsystemen, enzovoorts.
Bas besloot, om zijn kansen op een nieuwe opdracht zo groot mogelijk te maken, te inventariseren hoe organisaties hun externen inhuren: hebben ze brokers gecontracteerd of wordt er van een marktplaats of dynamisch aankoopsysteem gebruik gemaakt. Dit overzicht heeft hij later openbaar doorzoekbaar gemaakt.
Wat doet Inhuurkaart dan precies?
Op dit moment doen we twee dingen:
- We stellen de database met het inhuurproces van alle organisaties helemaal open. Dit doen we middels twee zoekingangen:
- ‘Ik zoek de kortste route‘. Stel, je wilt het inhuurproces controleren van een bepaalde organisatie. Je tikt de naam in, klikt op ‘zoek’ en je ziet direct welke brokers er zijn gecontracteerd of van welke inhuurmarktplaats ze gebruik maken.
- ‘Ik zoek een eindklant (opdrachtgever)‘. Stel, je bent op zoek naar een nieuwe opdracht. Je bent jurist, wilt werken in Noord- en Zuid-Holland en hebt ervaring bij regionale overheden. Met één druk op de knop zie je een overzicht van interessante inhuurmarktplaatsen en brokers.
- We bloggen over de inhuurmarkt. Wij vertellen hoe je het beste kunt reageren op opdrachten, waarom je wel of juist niet met bemiddelaars zaken moet doen en lichten alle terminologie toe.
We streven ernaar om zo een uniek geluid te brengen. Daarom schrijven we niet over het voeren van een administratie, over hoe je je BTW aangifte moet indienen, enzovoorts.
Waarom is dat zo belangrijk?
Een begrijpelijke vraag. Elke freelancer is blij als hij/zij een nieuwe opdracht weet te scoren. Dus waarom zou je je daar druk om maken om hoe je bent ingehuurd, ook wel de inhuurketen genoemd? Welnu:
- Een beter uurtarief. Elke partij in de inhuurketen probeert een graantje mee te pikken, of te wel, bij ieder schakeltje wordt je uurtarief verhoogd waardoor jouw opdrachtgever mogelijk veel meer voor jou betaalt dan dat jij krijgt. Of, andersom, je uurtarief komt onder druk te staan doordat partijen in de inhuurketen hun marge bij jou halen.
- Een eerlijkere kans. Wanneer je zo dicht mogelijk bij de opdrachtgever reageert, maak je een eerlijkere kans. Dit komt omdat er in de inhuurketen geen voorselecties plaatsvinden. Ook speelt prijs mee als selectiecriterium.
- Minder financieel risico. Ieder schakeltje in de inhuurketen kan in de betalingsproblemen komen, of zelfs failliet gaan. Vorig jaar gebeurde dat nog met TCP, een grote contractafhandelaar van ING.
Hoe verdient Inhuurkaart haar geld?
We zijn een stichting zonder winstoogmerk, en dat is ook niet het doel. We zijn idealisten die een open, eerlijke en transparante markt voor freelancers nastreven. Maar helemaal gratis kunnen we dat niet doen. Vandaar dat we wat inkomsten halen uit de verkoop van de Inhuurgids, de database achter Inhuurkaart in een handig Excel formaat. Ook krijgen we een kleine vergoeding van DAS-Service, ons zusterbedrijf dat voor ondernemers, leveranciers en freelancers de inschrijving op Dynamische Aankoopsystemen verzorgt.
Inhuurkaart ook jouw favoriete reisgids?
We proberen voor alle freelancers een soort Lonely Planet reisgids te zijn door de wereld van Inhuur. Onafhankelijk, onbevooroordeeld, uniek, volledig en zeker met een idealistisch karakter. Maar dan enkel in digitale vorm natuurlijk.
We zijn erg benieuwd wat je van Inhuurkaart vindt. Wat kunnen we beter doen? Wat zou je graag willen zien? We horen het graag!
En als je Inhuurkaart helemaal prima vindt, help ons dan met een groter publiek te bereiken. Deel onze blogs of zet een hyperlink op je website naar ons toe. We zijn je dankbaar!
[ssba-buttons]