“Ik heb een leuke opdracht voor je” – 4 vragen die je altijd moet stellen
Herken je dit? De telefoon gaat. Een vriendelijke stem zegt: ‘ik heb een superleuke opdracht voor je, ben je beschikbaar?’. Maar met wie heb je eigenlijk te maken: een Preferred Supplier of een bemiddelaar? Vier belangrijke vragen die je altijd moet stellen!
Preferred Supplier of bemiddelaar
Er zit een groot verschil tussen een Preferred Supplier en een bemiddelaar. Hierover hebben we een tijd geleden een blog geschreven. Een hele korte samenvatting:
- Een Preferred Supplier heeft, al dan niet samen met andere Preferred Suppliers, middels een mantelovereenkomst (ook wel raamcontract genoemd) het alleenrecht om kandidaten, en dus ook freelancers, bij de eindklant voor te stellen. Dat doen ze meestal tegen een vastgestelde marge.
- Een bemiddelaar heeft dat alleenrecht niet. Ze gaan dus altijd jou, als freelancer, aanbieden via een Preferred Supplier of Dynamisch Aankoopsysteem. Er is dan sprake van ‘ketenvorming’: een extra partij wurmt zich tussen jou en de Eindklant. Een extra schakel in de keten dus.
Risico’s van een langere keten
Op Inhuurkaart schrijven we regelmatig over het risico’s van een langere inhuurketen. Wanneer er extra schakels in de keten komen, kan dat risico opleveren:
- Risico op afwijzing: bemiddelaars doen vaak een marge op je uurtarief. Daarmee gaat het tarief waarvoor ze je aanbieden omhoog. Tarief is meestal een gunningscriterium wat meespeelt, zeker bij Dynamische Aankoopsystemen. Zie ook dit artikel.
- Financieel risico: wanneer er een schakel in de keten failliet gaat, dan heeft dat consequenties voor de rest van de keten. Lees er meer over in dit artikel.
Maar, het werken met bemiddelaars kan ook voordelen hebben. Lees er meer over in dit blog.
Vragen de je moet stellen
Terug naar het telefoongesprek met de vriendelijke intermediair. Alles is erop gericht om helderheid te krijgen in de inhuurketen. Dit zijn de vragen die je moet stellen:
Vraag | Achtergrond |
---|---|
1. Ben je Preferred Supplier en heb je een raamovereenkomst? | Je wilt weten of je direct met de Preferred Supplier of met een bemiddelaar te maken hebt. Wanneer de intermediair je vertelt dat ze de opdracht rechtstreeks van de eindklant hebben ontvangen, dan is dat niet genoeg! |
2. Hoeveel andere freelancers heb je bij de eindklant geplaatst? | Dit geeft de omvang aan. Wanneer de intermediair geen andere freelancers heeft geplaatst, dan kun je je afvragen of ze inderdaad een raamovereenkomst hebben. |
3. Hoe ziet de inhuurketen eruit? | Je wilt weten welke andere partijen nog meer deel uit maken van de keten, zeker gezien de bovengenoemde risico’s. Iedere schakel verhoogt je uurtarief en brengt extra risico met zich mee. |
4. Vraag naar de marge! | Hoe hoger je uurtarief waarvoor je wordt aangeboden bij de eindklant, hoe lager de kans wordt dat je de opdracht gegund krijgt. |
Conclusie
Wanneer je wordt gebeld door een intermediair: stel altijd vragen. Probeer erachter te komen hoe de keten eruit ziet, want het vermindert de risico’s. Raadpleeg de Inhuurkaart in geval van twijfel.
Speciale dank gaat uit naar Thijs Maters van Harvey Nash voor inspiratie voor dit blog.
Dit blog is eerder op 6 september 2019 gepubliceerd op Inhuurkaart. Dit blog is bijgewerkt aan de hand van voortschrijdend inzicht.
[ssba-buttons]