Hoe moet je reageren op een opdracht – deel 5/6: motivatie
Wanneer je reageert op een opdracht, dan bestaat dit uit 6 aspecten: eisen, wensen, tarief, cv, motivatie en het intakegesprek. Deze week aan we het hebben over een tamelijk ongrijpbaar begrip, maar waar elke keer om wordt gevraagd: motivatie.
Motivatie toegelicht
Wanneer je het woord ‘motivatie’ leest, dan moet je je allereerst bedenken wie de doelgroep is van je motivatie. Of te wel, voor wie schrijf je de motivatie? Is dat voor de eindklant (opdrachtgever) of een intermediair (Preferred Supplier of bemiddelaar)?
Wanneer je een motivatie schrijft voor de eindklant, dan zijn er twee elementen van belang:
- Vanuit jou, als freelancer: om welke redenen ben jij, als freelancer, gemotiveerd om de opdracht uit te gaan voeren?
- Vanuit de eindklant (opdrachtgever): wat zou voor hen de redenen moeten zijn om jou te selecteren?
Wanneer je een motivatie schrijft voor een Preferred Supplier of een bemiddelaar, dan is je motivatie meer een overtuigend stukje tekst waarom de intermediair je aan de eindklant zou moeten voorstellen.
In de volgende paragrafen gaan we de verschillende motivaties behandelen.
1. Motivatie vanuit de freelancer.
Centrale vraag is: “waarom wil je deze opdracht uitvoeren?”. Nou, die kun je simpel beantwoorden:
- Ik heb een opdracht nodig om geld te verdienen
- Het is lekker dicht bij huis
- De opdracht staat goed op mijn cv
Ongetwijfeld zal dit voor freelancers meespelen wanneer ze reageren op een opdracht, maar dit zijn motivaties waar de eindklant natuurlijk niet op zit te wachten. Immers, het zal de klant niets interesseren dat je geld nodig hebt, want iedere freelancer wil geld verdienen. Ook zal het hen niets uitmaken of je 10km moet reizen of 100km moet reizen. En leuk voor je als de opdracht goed staat op je cv, maar het boeit de eindklant niet. Ze willen simpelweg de beste kandidaat op de opdracht.
Wat ze wel willen horen, is waarom jij intrinsiek gemotiveerd bent om deze opdracht uit te gaan voeren, en jij het beste van jezelf kan geven. Lees daarvoor goed de opdrachtomschrijving. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:
- Wat is de context van de opdracht? Bijv. maatschappelijke ontwikkelingen waarvoor een project wordt opgestart?
- Waarom voel je je persoonlijk aangetrokken tot of betrokken bij de opdracht?
- Welke drijfveren worden in jou getriggerd? Waarom heb je zin om aan de slag te gaan?
2. Motivatie voor de eindklant
Je cv is een papieren beoordeling, en louter daarop afgaan is voor een eindklant natuurlijk heel lastig. Ze zoeken een bepaalde persoonlijkheid, en benoemen vaak gewenste competenties (karaktereigenschappen) in de opdrachtomschrijving, bijv. ‘motiveren’, ‘voortgangscontrole’ of ‘communicatief vaardig’.
Hier kun je perfect in je motivatie op inhaken. Je kunt perfect, zonder je cv te herhalen, enkele voorbeelden geven op welke wijze je invulling af aan die karaktereigenschappen.
3. Motivatie voor de intermediair (preferred supplier / bemiddelaar)
Dit is altijd een lastig iets. Je moet de recruiter bij de intermediair ervan overtuigen dat hij / zij je wil voorstellen aan de eindklant. Eigenlijk geldt hier maar één advies: bellen. Neem telefonisch contact op met de intermediair, en leg uit dat je geïnteresseerd bent. Vraag altijd of er al veel andere kandidaten zijn, en wat de tariefindicatie is. Vraag ook aan hem / haar op welke wijze je het beste kunt reageren, wat je in je motivatie moet opnemen, en hoe het proces verder loopt.
De harde eisen van de motivatie
Vergeet ook niet aan de ‘harde’ eisen van de motivatie te voldoen. Dus mag een motivatie niet meer zijn dan 200 woorden, ga daar dan niet overheen. Zorg er voor dat de motivatie niet uit meer dan één A4tje bestaat, en natuurlijk in foutloos Nederlands. Naast je cv is je motivatie immers je visitekaartje.
Oh ja, gebruik geen logo’s of fancy lettertypes. Hou het strak. Je gaat immers voor de eindklant werken en je conformeert je op dat moment aan de huisstijl van die eindklant.
Conclusie
Het schrijven van een motivatie is één van de meest lastige gedeelten wanneer je reageert op een opdracht. Bedenk altijd wie de doelgroep is van je motivatie. Voor wie schrijf je het, en wat wil die persoon horen? De rest komt dan van zelf op papier.
[ssba-buttons]