betalen voor opdrachten sites

Betalen voor sites met opdrachten voor freelancers?

Enige tijd geleden schreven we een blog over job boards: websites waar je als freelancer kunt zoeken naar nieuwe opdrachten. De meeste van deze job boards vragen geld om te mogen reageren op opdrachten. Soms is dat gekoppeld aan een termijn: als je binnen 24 uur wilt reageren én de naam van de opdrachtgever in beeld wilt hebben, dan moet je daar voor betalen. De kosten variëren van een paar euro tot enkele tientjes per maand. In dit blog de antwoord op de vraag: moet je geld betalen voor websites met opdrachten voor freelancers?

Het verdienmodel van betaalde sites met opdrachten

Sites met opdrachten zijn zogenaamde ‘multi-sided-platforms’: ze bedienen meerdere doelgroepen, en bij iedere doelgroep hebben ze een verdienmodel. Zo vragen ze geld voor het plaatsen van een opdracht aan opdrachtgevers, en freelancers om te mogen reageren. Het mes snijdt voor hen daarom aan twee kanten.

Andere websites vragen aan één van de marktpartijen geld: óf de eindklant (opdrachtgever) betaalt voor een plaatsing, óf de freelancer betaalt om opdrachten in te mogen zien of te reageren.

Redenen om niet te betalen

Ten eerste plaatsen eindklanten (opdrachtgevers) meestal niet zelf opdrachten op opdrachtensites, maar zijn dat bemiddelaars die opdrachten van Dynamische Aankoopsystemen, inhuurmarktplaatsen en websites van Preferred Suppliers afplukken. Je doet dus vaak zaken met een partij die een opslag doet op je uurtarief, waardoor je kansen op gunning van de opdracht afnemen.

Ten tweede kun je dezelfde opdracht ongetwijfeld op meerdere job boards terugvinden. De bemiddelaars willen een zo groot mogelijke zichtbaarheid creëren en dat doen ze door de opdracht op zo meerdere job boards te plaatsen. Even ‘google-en’ (zie dit blog, stap 1) en je hebt de bemiddelaar, of wellicht zelfs de eindklant, zo gevonden.

Ten derde kijken bemiddelaars vaak niet naar de reacties die ze ontvangen via zo’n job board. Indien je toch via een bemiddelaar wilt reageren, ga dan naar hun eigen website of neem telefonisch contact met ze op. Je profileert jezelf op die manier al een stuk beter en je weet gelijk of je kans maakt.

Ten vierde kun je je afvragen of een opdracht authentiek is. Er zijn bemiddelingsbureaus die opdrachten ‘verzinnen’ om zichzelf zo te profileren en bij freelancers en opdrachtgevers in de kijk te zetten. Dit is een oud trucje om traffic naar je bureau te genereren. Andere bemiddelingsbureaus zouden er zelfs dubieuze bedoelingen mee hebben.

Overwegingen om wel te betalen

Wanneer je er echt van overtuigd bent dat de website de enige, unieke plek is waar je kunt reageren op een opdracht én dat de opdracht daadwerkelijk bestaat, dan zou je kunnen overwegen om er wel voor te betalen.

Wees niet bang voor ‘FOMO’

Sommige websites hebben allerlei pop-ups waar je kunt zien dat iemand zich net als ‘premium lid’ heeft geregistreerd. Je denkt dan ‘oh, dat moet ik ook gaan doen want anders heb ik geen toegang tot die opdracht’. Andere websites laten zien hoeveel reacties er al zijn op een opdracht. Je denkt dan ‘oh, laat ik maar snel betalen want dan kan ik ook reageren’. Dit soort reacties noemen we FOMO: ‘Fear Of Missing Out’, of te wel angst om een kans te missen.

Laat je hier niet door leiden. Sites maken handig gebruik van FOMO-achtige trucjes om je je portemonnee te laten trekken. Zoals je hier boven kunt lezen zijn er veel andere, authentieke, kanalen waar je op opdrachten kunt reageren.

Inhuurkaart kan je helpen

Op de Inhuurkaart brengen we freelancers in contact met opdrachtgevers. We bieden niet rechtstreeks opdrachten aan, maar verwijzen freelancers naar de legitieme plekken waar ze met de eindklant (opdrachtgever) direct zaken kunnen doen: Dynamische Aankoopsystemen, inhuurmarktplaatsen en Preferred Suppliers.

Dit blog is eerder verschenen op 11 augustus 2019. Het blog is geactualiseerd.

Gerelateerde updates