De Transparante Broker

Snel en makkelijk toegang tot opdrachten van Dynamische Aankoopsystemen

Elke freelancer wil direct zaken kunnen doen met een opdrachtgever. Door de inhuurketen zo kort mogelijk te houden, zorg je voor een eerlijker tarief en daardoor een hogere gunningskans. Ook nemen je financiële risico’s af. Bij Inhuurkaart hebben we al eerder uitgelegd dat je je opdrachten het beste kunt halen bij Preferred Suppliers, inhuurmarktplaatsen en Dynamische Aankoopsystemen. Echter, die laatste is niet zo makkelijk als het lijkt. Door ons partnerschap met De Transparante Broker krijg je nu snel en makkelijk toegang tot opdrachten van Dynamische Aankoopsystemen!

Wat zijn ook al weer inhuurmarktplaatsen

Veel freelancers zijn inmiddels wel bekend met inhuurmarktplaatsen: een website van een eindklant (opdrachtgever) waarop je na inschrijving direct kunt reageren op opdrachten. Bekende voorbeelden zijn de NS, FrieslandCampina en PostNL. Voor veel freelancers heel plezierig, want je ziet direct aan welke eisen en wensen je moet voldoen om voor de opdracht in aanmerking te komen. Door hoog te scoren op de wensen en een scherp tarief neer te zetten, kom je in aanmerking om een uitnodiging te krijgen voor het interview.

Verwar een inhuurmarktplaats niet met job boards: een verzamelplaats van allerlei opdrachten. Dat is echt iets anders. Kenmerkend voor een inhuurmarktplaats is dat het altijd voor één opdrachtgever is.

En wat zijn Dynamische Aankoopsystemen

Een Dynamisch Aankoopsysteem is een inhuurmarktplaats, maar dan van een aanbestedingsplichtige organisatie. Daarvan zijn er ongeveer 300. Ze worden voor veel toepassingen gebruikt:

  • Inhuur van personeel
  • Inkoop van diensten
  • Inkoop van producten

Voordat je kunt reageren op opdrachten, moet je eerst zijn toegelaten. Daarvoor moet je allerlei formulieren invullen en officiële verklaringen indienen. Nadat dit is gecontroleerd krijg je toegang tot het Dynamisch Aankoopsysteem.

Maar… Je kunt enkel maar via het Dynamisch Aankoopsysteem reageren op opdrachten die zijn gepubliceerd nadat je bent toegelaten. Dus zie je vandaag bij een bemiddelaar een opdracht van de Gemeente Amsterdam, en denk je die bemiddelaar te slim af te zijn door je snel in te schrijven op het Dynamisch Aankoopsysteem, dan is dat helaas pindakaas.

En er zijn nog meer nadelen:

  • Er zijn meer dan 300 Dynamische Aankoopsystemen
  • De systemen zijn niet al te gebruiksvriendelijk en intuïtief
  • Je hebt verklaringen nodig, en die kosten geld

En dat is precies waar het mis gaat

Veel bemiddelaars maken hier handig gebruik van met behulp van het volgende stappenplan:

  1. Ze schrijven zich massaal in op alle Dynamische Aankoopsystemen
  2. Ze kopiëren de opdrachtomschrijving
  3. Ze halen de naam van de opdrachtgever weg en zetten er neer ‘voor mijn eindklant ben ik op zoek naar’
  4. Ze plaatsen de opdrachten op job boards
  5. Ze krijgen reacties van argeloze freelancers
  6. Ze rekenen een forse fee om de argeloze freelancer voor te dragen, met alle gevolgen van dien

Daarom is er nu De Transparante Broker

De Transparante Broker is ook een bemiddelaar, maar onderscheidt zich van andere bemiddelaars door:

  1. Eerlijk te zijn over de naam van de opdrachtgever
  2. Eerlijk te zijn over de herkomst van de opdracht:
    • Op de site wordt toegelicht dat de opdracht afkomstig is van een Dynamisch Aankoopsysteem
    • Je ziet een directe link naar het Dynamisch Aankoopsysteem, zodat je, wanneer je toch bent toegelaten, je daar rechtstreeks kunt reageren
  3. Eerlijk te zijn over de inhuurketen
  4. Eerlijk te zijn over de bemiddelingsmarge van 5 euro per gewerkt uur

Koppeling Inhuurkaart – De Transparante Broker

Wanneer je zoekt op Inhuurkaart naar nieuwe opdrachtgevers, dan tref je bij de Dynamische Aankoopsystemen 3 links aan:

  • Een link naar het desbetreffende Dynamisch Aankoopsysteem
  • Een link naar De Transparante Broker met opdrachten van die specifieke opdrachtgever
  • Een link naar DAS-Service, de inschrijfdienst voor Dynamische Aankoopsystemen voor bureaus

Conclusie

Dynamische Aankoopsystemen zijn een mooie bron van opdrachten, maar om te kunnen reageren moet je zijn toegelaten. Dat toelatingsproces is complex, en kost tijd en geld. Tenslotte kun je enkel maar reageren op opdrachten die zijn geplaatst vanaf het moment van toelating. De Transparante Broker biedt freelancers de gelegenheid te reageren op opdrachten afkomstig van Dynamische Aankoopsystemen op een zo eerlijk mogelijke wijze.

Veel opdrachtgevers vereisen een Verklaring Omtrent Het Gedrag. Wat is dat eigenlijk, hoe kom je eraan en waar moet je voor uitkijken

Ik heb een Verklaring Omtrent Het Gedrag nodig! Hoe regel ik dat?

Wanneer je start met een nieuwe opdracht, dan moet je vaak allerlei gegevens aanleveren. Een kopie paspoort, een geheimhoudingsverklaring, en.. Een Verklaring Omtrent Het Gedrag. Wat is dat eigenlijk, hoe kom je er aan en waar moet je voor uitkijken?

Wat is een Verklaring Omtrent Het Gedrag (VOG)?

Een VOG is een officiële verklaring waaruit blijkt dat er geen bezwaren zijn dat je een specifieke functie gaat vervullen voor de opdrachtgever. Deze verklaring wordt afgegeven door Dienst Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Justis controleert of je in het verleden stafbare feiten hebt gepleegd die een verband houden met de functie die je gaat vervullen. Is er geen bezwaar? Dan wordt de VOG aan je huisadres toegestuurd.

Een VOG is overigens iets anders dan een veiligheidsonderzoek vanuit de AIVD of MIVD. Met een veiligheidsonderzoek krijg je bijvoorbeeld te maken op het moment dat je een vertrouwensfunctie gaat vervullen.

Hoe kom je aan een VOG?

Een VOG kun je niet zelf aanvragen, maar moet worden aangevraagd door je opdrachtgever. Je opdrachtgever moet bij de aanvraag opgeven op welke aspecten je gescreend moet worden. De opdrachtgever zal aan je vragen op welk e-mailadres je de VOG aanvraag wilt ontvangen en zal ook naar je geboortedatum vragen. Deze laatste is van belang om jezelf de identificeren. De opdrachtgever is er dus verantwoordelijk voor dat de VOG aanvraag in gang wordt gezet.

Vervolgens krijg je een e-mail op je opgegeven e-mailadres om je aanvraag af te ronden. Je hebt daarvoor een DigiD of een eiDAS nodig. Vul vervolgens het aanvraagnummer en geboortedatum in. Tenslotte zul je de kosten voor de VOG via iDeal moeten betalen. Ben je freelancer, dan is dat voor eigen rekening. De bevestiging van de VOG-aanvraag vanuit Justis is je betaalbewijs.

Enkele dagen later ontvang je de VOG op je huisadres.

Waar moet je voor uitkijken?

Er zijn op het internet veel aanbieders van VOG’s. Zij rekenen vaak extra kosten bovenop de kosten die Justis rekent voor een VOG. Maak hier geen gebruik van. Zorg ervoor dat je opdrachtgever de VOG aanvraag initieert, het bespaart jou onnodige kosten.

Conclusie

Veel opdrachtgevers stellen het overhandigen van een VOG verplicht. Je opdrachtgever is degene die de VOG aanvraag moet initiëren. Hierdoor bespaar je onnodige kosten. De kosten die je aan Dienst Justis moet betalen, zijn meestal voor eigen rekening.

de rol van een managed service provider bij inhuur

De mogelijke rollen van een Managed Service Provider bij inhuur

Op de Inhuurkaart leggen we je uit hoe de inhuurmarkt werkt en waar jij, als freelancer/zzp’er, het beste je opdrachten kunt halen. Als freelancer heb je immers alle belang om je inhuurketen zo kort mogelijk te houden: een grotere kans op gunning, een eerlijker tarief en minder financieel risico. Maar wat no als een Eindklant (opdrachtgever) zijn inhuur heeft uitbesteed aan een ‘Managed Service Provider’? In dit blog alles over de mogelijke rollen van een Managed Service Provider bij inhuur.

Hoe huren Eindklanten hun freelancers in?

Een korte samenvatting. Als je kijkt naar hoe Eindklanten hun freelancers inhuren, dan zie je drie vormen:

  • Een inhuurmarktplaats of Dynamisch Aankoopsysteem: de Eindklant heeft een inkoopportaal waar je, na registratie en/of toelatingsprocedure, direct kunt reageren op een opdracht.
  • Preferred Suppliers: de Eindklant heeft één of meerdere partijen geselecteerd die, al dan niet gezamenlijk, het alleenrecht hebben om kandidaten voor te stellen.
  • Geen procedure: de Eindklant heeft geen afspraken gemaakt over hoe externen ingehuurd worden.

Maar wat doet nou die Managed Service Provider?

De vele gezichten van een Managed Service Provider

Een Managed Service Provider is in principe een dienstverlenende partij waaraan een Eindklant bepaalde activiteiten rondom de inhuur heeft uitbesteed. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • Het opstellen van de functieprofielen
  • De werving en selectie van kandidaten
  • Het voor consultancy bedrijven vinden van kandidaten voor niet-ingevulde functies
  • Het beheer van de marktplaats fo Dynamisch Aankoopsystemen
  • De contractafhandeling
  • etc.

Er is dus niet één definitie van een Managed Service Provider. Per Eindklant is verschillend hoe het inhuurproces loopt.

Voorbeelden van Managed Service Providers

Hieronder tref je enkele voorbeelden waarbij jij, als freelancer, in contact komt met een Managed Service Provider. Dit overzicht is vanuit de freelancer gericht.

  • Een hele bekende Managed Service Provider is Staffing MS. Zij beheren de website https://inhuurdesk.nl. Daarop komen onder andere opdrachten te staan voor ATOS, AON en UMC Utrecht. Ook zitten achter Inhuurdesk enkele Dynamische Aankoopsystemen, zoals Gemeente Woerden en Provincie Utrecht.
  • Yellow Friday is de Managed Service Provider voor o.a. Sogeti, Devoteam en KPN ICT Consulting.
  • Het Flexhuis is een Managed Service Provider voor diverse zorginstellingen en de gemeente Leeuwarden.
  • Flextender verzorgt de werving en selectie alsmede de contractafhandeling voor een groot aantal kleinere overheden. Ook beheert Flextender enkele Dynamische Aankoopsystemen, bijv. die van Luchtverkeersleiding Nederland op Negometrix.

Inschrijven bij een Managed Service Provider

De meeste Managed Service Providers zijn erg laagdrempelig om bij in te schrijven. Het aanmaken van een account kost je maar een paar minuten. Let wel dat het inschrijven op een Dynamisch Aankoopsysteem een aanvullende handeling is!

Aandachtspunten bij het werken via een Managed Service Provider

Maar wat zijn de aandachtspunten voor jou, wanneer je als freelancer gaat reageren op een opdracht via een Managed Service Provider?

  • Controleer altijd met wie jij het contract aan gaat. Het kan zijn dat de Managed Service Provider alleen maar de relatie legt tussen jou en de eindklant, en dat het contract en factuurstroom ook rechtstreeks gaat. In een ander geval blijft de Managed Service Provider er tussen zitten. Let hier vooral op wanneer er ook nog een consultancy bedrijf tussen zit! Van de Inhuurkaart zijn we per definitie tegen ketenvorming: hoe minder schakeltjes, hoe groter je kansen en des te minder het financieel risico.
  • Controleer ook altijd of er nog andere raamcontractanten zijn waarlangs je kunt reageren. Zeker wanneer het gaat om opdrachten die bij de consultancy bedrijven vandaan komen. Een voorbeeld. Op Inhuurdesk.nl staan van ATOS veel opdrachten voorbij komen voor het Ministerie van Economische Zaken, en daar zijn ook andere partijen gecontracteerd. En wellicht zijn daar andere voorwaarden op van toepassing. Ook hebben we bij ATOS opdrachten voorbij zien komen afkomstig van andere Dynamische Aankoopsystemen.
  • Controleer de condities van de inschrijving. Soms worden er kosten per gewerkt uur in rekening gebracht. De afspraken die de Managed Service Provider per klant heeft gemaakt, kunnen afwijken: soms neemt de eindklant dat voor zijn rekening, soms wordt dat op mindering gebracht op het uurtarief van de freelancer.
  • Wanneer je je inschrijft bij een Managed Service Provider die ook Dynamische Aankoopsystemen beheert, dan ben je niet per definitie ook op die Dynamische Aankoopsystemen toegelaten. Dit is nog een afzonderlijk proces.
  • Wanneer een Managed Service Provider opdrachten plaatst namens een consultancy bedrijf, probeer er dan achter te komen of dit opdrachten zijn die het consultancy bedrijf niet zelf kan invullen, of dat je nog moet meeconcurreren met interne kandidaten van het consultancy bedrijf.

Conclusie

Het loont zeker de moeite waard om in te schrijven bij Managed Service Providers. Je krijgt daardoor een enorme hoeveelheid opdrachten in je mail, en daarmee een goed zicht op de markt.

Zie je een interessante opdracht voorbij komen, check dan ALTIJD het inhuurproces van de eindklant. Inhuurkaart is your friend. Shop even rond en maak dan je keus langs welke partij je jezelf wilt aanbieden. Controleer ook altijd de voorwaarden om verrassingen achteraf te voorkomen.

Dit blog is eerder verschenen op 6 december 2019 en geactualiseerd.

zin en onzin van bemiddelaars

Zin en onzin van bemiddelingsbureaus

Op Inhuurkaart schrijven we regelmatig over hoe de Eindklanten (opdrachtgevers) hun freelancers inhuren: dat doen ze via Preferred Suppliers,  Dynamische Aankoopsystemen of inhuurmarktplaatsen. Voor veel freelancers is het inschrijven op Dynamische Aankoopsystemen een tijdrovende klus. Veel bemiddelingsbureaus spelen hier handig op in. Maar waarom zou je als freelancer via zo’n bemiddelingsbureau reageren? De voordelen en nadelen van bemiddelingsbureaus.

Bemiddelaar vs. Preferred Supplier

Een korte samenvatting. Een Preferred Supplier heeft een raamovereenkomst met een Eindklant. Ze hebben dus, al dan niet met andere Preferred Supplier samen, het alleenrecht om kandidaten voor te mogen stellen op opdrachten. Hiervoor rekenen ze meestal een vastgestelde vergoeding per uur. Ook verzorgen zij de contractuele en financiële afhandeling.

Een bemiddelingsbureau heeft geen contractuele relatie met de Eindklant. Een bemiddelaar haalt zijn opdrachten van een Dynamisch Aankoopsysteem of Preferred Supplier, en zoekt er vervolgens een geschikte kandidaat bij. Zij doen dat bijvoorbeeld door het functieprofiel te kopiëren, aan te passen en te plaatsen op job boards zoals freelance.nl, of door in hun database met kandidaten te zoeken en hen rechtstreeks te benaderen. Voor deze dienstverlening rekenen zij een vergoeding bovenop het uurtarief van de freelancer.

Maar waarom zou je nou wel of niet reageren via een bemiddelingsbureau?

Voordeel: geen papieren rompslomp

Om toegelaten te worden tot een Dynamisch Aankoopsysteem moet je een boel papierwerk invullen en verklaringen aanleveren. Ook moet je ervoor zorgen dat dat papierwerk en die verklaringen actueel blijven. Veel freelancers ervaren hierbij een blokkade. Er zijn immers veel Dynamische Aankoopsystemen (> 100 stuks) en het kost veel tijd en die verklaringen kosten ook geld.

Wanneer je werkt via een bemiddelaar, dan zorgt die bemiddelaar ervoor dat het papierwerk en verklaringen allemaal actueel zijn. Daar hoef je dus niet naar om te kijken.

Voordeel: direct reageren zonder ingeschreven te zijn op een Dynamisch Aankoopsysteem

Om op opdrachten op een Dynamisch Aankoopsysteem te reageren moet je dus toegelaten zijn. Als je denkt de bemiddelaar te slim af te zijn door je nog even snel op een Dynamisch Aankoopsysteem te registreren, dan is de kans groot dat je pech hebt. Je kunt vaak alleen op opdrachten reageren die gepubliceerd worden na het moment van toelating.

Dus zie je een leuke opdracht, en ben je niet aangemeld op het desbetreffende Dynamisch Aankoopsysteem? Reageer dan via een bemiddelaar en dwing een lagere opslag af om je kansen te vergroten.

Voordeel: mogelijke gunstige overeenkomst met bemiddelaar

De bemiddelaar zit tussen de eindklant en de leverancier/freelancer in. In feite heb je dus een overeenkomst met de bemiddelaar, en de bemiddelaar met de eindklant. De voorwaarden kunnen in een enkel geval gunstig zijn, zoals een gegarandeerde betaling binnen een aantal werkdagen na factuurdatum.

Voordeel: voorkennis, marktkennis en ondersteuning

Een bemiddelaar kan mogelijk over voorkennis beschikken, bijv. doordat de bemiddelaar iemand bij de Eindklant goed kent en dus voor jou een goed woordje kan doen. Ook kan een bemiddelaar een beter overzicht hebben van de markt, en jou bijvoorbeeld adviseren over je uurtarief. Tenslotte kan de bemiddelaar je mogelijk ondersteunen bij het opstellen van je cv en je motivatie.

Nadeel: lagere kans door een hogere prijs

Het verdienmodel van de bemiddelingsbureaus is heel simpel: per gewerkt uur rekenen zij een bepaald bedrag. Bedragen van meer dan 15 euro per uur zijn geen uitzondering. Dit komt bovenop jouw uurtarief: de eindklant betaalt dus een hogere prijs dan jouw uurtarief.

Eén van de criteria waarop een Eindklant selecteert is de prijs. Wanneer je, door de opslag van het bemiddelingsbureau, duurder wordt dan de concurrentie, worden je kansen dus lager. Óf, in het slechtste geval, je eigen marge lijdt eronder.

Nadeel: vertraging in betaling

Bemiddelingsbureaus betalen jou vaak pas nadat ze het geld van de eindklant (of van een andere schakel in de keten) hebben ontvangen. Door administratieve afhandeling kan het dus langer duren voordat je het geld op je rekening hebt staan.

Nadeel: geen geld bij betalingsproblemen

Stel dat het bemiddelingsbureau in betalingsproblemen verkeert, dan is de kans groot dat jij je rekening niet betaalt krijgt. De eindklant kan daar in feite niets aan doen: jij hebt immers een overeenkomst met het bemiddelingsbureau, en het bemiddelingsbureau met de eindklant. Het kan dus voorkomen dat de eindklant al aan het bemiddelingsbureau heeft betaald, maar dat het bemiddelingsbureau jou niet meer kan betalen.

Overigens geldt dit ‘ondernemersrisico’ natuurlijk niet alleen voor bemiddelingsbureaus, maar ook voor brokers. Zo is in 2013 een grote broker, CORSO, failliet verklaard waarbij veel freelancers gedupeerd werden.

Nadeel: lagere kans door voorselectie

Bij een Dynamisch Aankoopsysteem kan iedereen, die is toegelaten, reageren op een opdracht. Technisch gezien gelijke kansen voor iedereen. Echter, een bemiddelingsbureau mag maar een beperkt aantal kandidaten voordragen (vaak maar één). Het bemiddelingsbureau moet dus een voorselectie maken, en wijst dus kandidaten bij voorbaat al af! Geen gelijke kansen dus.

Nadeel: bemiddelingsbureaus geven vaak niet alle informatie

Bemiddelingsbureaus melden vaak dat ze op zoek zijn naar een opdracht voor een eindklant, maar in feite is het net zo goed jouw eindklant wanneer je op een Dynamisch Aankoopsysteem bent ingeschreven. Ook vermelden ze vaak de naam van de opdrachtgever niet in het functieprofiel. Ze geven niet aan hoeveel marge ze op jou maken, en voor jou is dat ook niet inzichtelijk. Tenslotte koppelen ze vaak niet terug over de status van de opdracht.

Tips

Hieronder volgen enkele tips:

  • Check altijd het inhuurproces van de Eindklant via ‘De Kortste Route‘ op Inhuurkaart.nl. Weet je de naam van de Eindklant niet? Hier lees je hoe je daar achter kunt komen.
  • Wanneer je wordt benaderd door een bemiddelaar, stel dan altijd deze vier vragen.
  • Wil je je inschrijven op Dynamische Aankoopsystemen en profiteren van alle voordelen, kijk dan eens naar de dienstverlening van DAS-Service.
  • Vind je inschrijven op Dynamische Aankoopsystemen teveel gedoe, overweeg dan om te reageren via De Transparante Broker. De Transparante Broker is een bemiddelaar en ingeschreven op nagenoeg alle Dynamische Aankoopsystemen. De Transparante Broker bemiddelt met een zeer lage provisie, waardoor het nauwelijks invloed heeft op je gunningskansen.

Conclusie

Er zitten veel voor- en nadelen aan het werken via een bemiddelaar. Wil je je kansen maximaliseren? Schrijf je dan in op Dynamische Aankoopsystemen. Vind je dat teveel gedoe? Bij de tips hebben we twee alternatieve kanalen genoemd die je kunnen ondersteunen.

Alle externen zijn ordinaire zakkenvullers! - hoe ga je om met die kritiek

“Alle externen zijn ordinaire zakkenvullers” – hoe ga je om met die kritiek?

Wellicht herken je dit. Je loopt bij een Eindklant (opdrachtgever) rond, je doet je best om je werk voor elkaar te krijgen. Je ontvangt een goed uurtarief, iedereen blij en tevreden. Of toch niet? Je hebt altijd interne medewerkers die kritiek hebben op externen: ‘die externen hebben een veel te hoog tarief en ze doen niets behalve uren schrijven”. Of te wel “alle externen zijn ordinaire zakkenvullers”. Hoe ga je als freelancer om met deze kritiek?

De urenprikkel

Als freelancer word je ingehuurd door een eindklant (opdrachtgever). Dit is altijd het gevolg van een capaciteitstekort: de eindklant heeft niet de benodigde expertise in huis om een klus te klaren. Dat kan komen doordat het een project betreft waarvoor specifieke expertise benodigd is of een tijdelijke behoefte aan ‘handjes’

Als freelancer spreek je vooraf met de eindklant een uurtarief af dat je mag factureren en een aantal uur per week. Daarin zit inderdaad een perverse prikkel. Als freelancer heb je de prikkel om je contract maximaal uit te nutten: je krijgt immers betaald voor elk uur dat je werkt. Elk uur dat je extra werkt, is extra geld voor jou. Een vertraging in het project kan theoretisch leiden tot een contractverlenging, dus positief voor de freelancer.

Als freelancer ga je daar natuurlijk flexibel mee om gaan. Niet voor niets heb je gekozen voor het freelance bestaan: het levert je veel vrijheid op. In plaats van de 36u/week te werken, kun je eens een week 24uur werken en een andere week maak je 40 uur. “Getting the job done” is voor de meeste freelancers belangrijker dan het contract volledig uitnutten.

Ook consultants die van een bureau afkomstig zijn hebben met deze urenprikkel te maken, echter, zij hebben ook nog eens een werkgever om verantwoording aan af te leggen. De werkgever heeft er baat bij dat een consultant het contract maximaal uit gaat nutten, want dat is extra inkomsten voor het bedrijf. Een uur niet declarabel zijn zal uitgelegd moeten worden om te kunnen voldoen aan de voorwaarden van de eigen arbeidsovereenkomst. Een soms lastige spagaat.

Deze urenprikkel staat haaks op de prikkel van de eindklant: die wil dat de klus in zo’n kort mogelijke tijd wordt geklaard. Dat scheelt immers een boel kosten. Om te controleren dat je echt ‘waar’ voor je geld hebt geleverd, tekent de eindklant aan het einde van de maand je urenbriefje af.

Het tarief

Deze discussie is al talloze keren gevoerd, maar toch nog één keer op herhaling: het verschil tussen het loondienstverband en het freelancer-bestaan.

  • Doorbetaling bij verlof of ziekte. Ben je in loondienst, dan krijg je doorbetaald terwijl je ziek bent of verlof hebt opgenomen. Dat is zo contractueel geregeld. Als freelancer krijg je alleen maar betaald voor de uren die je hebt gewerkt. Niet gewerkt door ziekte of vakantie? Geen geld.
  • Doorbetaling bij ontslag bijv. door faillissement. Als je in loondienst ontslagen wordt, bijv. door faillissement van je werkgever, dan krijg je in de meeste gevallen, al dan niet gedeeltelijk, doorbetaald. Als freelancer heb je dat sociaal vangnet niet: gaat je opdrachtgever failliet, dan valt dat onder het ondernemersrisico.
  • Doorbetaling bij arbeidsongeschiktheid. Als je in loondienst arbeidsongeschikt raakt, dan is ook daar een sociaal vangnet voor. Als freelancer ben je niet zondermeer verzekerd: indien je dat wenst ,moet je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten.
  • Vakantiegeld en/of 13e maand. In loondienst krijg je van je werkgever vakantiegeld uitbetaald. Vaak is dat 8% van het brutosalaris op jaarbasis. Als freelancer krijg je dat niet.
  • Pensioen. In loondienst kun je vaak gebruik maken van een pensioenvoorziening van de werkgever. Dit geld wordt dan keurig apart gezet bij een pensioenverzekeraar, alles netjes geregeld. Als freelancer is het je eigen verantwoordelijkheid om een potje op te bouwen.
  • Verzekering. Een werkgever verzorgt voor zijn interne medewerkers een verzekering, bijv. tegen bedrijfs- of beroepsaansprakelijkheid. Als freelancer dien je dat zelf te regelen.
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden. In loondienst ontvang je vaak secundaire arbeidsvoorwaarden, denk bijvoorbeeld aan een studiebudget, aandelen- of optieplannen, bonusregelingen, leaseauto of mobiliteitsvergoeding. Als freelancer wordt van jou verwacht dat je dat allemaal zelf regelt. Je tarief is all-in.
  • Tertiaire arbeidsvoorwaarden. Heel soms zie je nog wel eens dat alleen interne medewerkers van de eigen parkeerplaats gebruik mogen maken, van de fitnessruimte, beroep kunnen doen op de stoelmasseur, een goede thuiswerkplek, etc. Als freelancer kun je daar vaak geen aanspraak op maken.
  • Onzekerheidstoeslag. Als interne medewerker heb je vaak een contract voor onbepaalde tijd. Als freelancer niet. Je weet precies wanneer je contract afloopt en zal rekening moeten houden met een periode dat je ‘op de bank zit’ in afwachting van een nieuwe opdracht.
  • Bemiddelingsfee. Hetgeen je eindklant voor jou betaalt, is niet altijd hetgeen dat jij daadwerkelijk op je bankrekening gestort krijgt. Een gedeelte van je uurtarief gaat naar de Preferred Supplier, Managed Service Provider en/of bemiddelaar.

Een interessant document om in geval van discussie eens te bekijken is de ‘Handleiding Overheidstarieven‘. Daarin worden, per salarisschaal, de werkelijke kosten weergegeven van een interne medewerker binnen de Rijksoverheid. Stel dat je als externe een schaal 12 functie vervult tegen een uurtarief van 100 euro per uur, 36 uur per week gedurende 46 weken. Dan komt dat overeen met 165.600 euro. Kijkend in de ‘Handleiding Overheidstarieven’, dan kost een interne schaal 12 per jaar 122.300. Een verschil van 43.300 euro waar de externe alles zelf van moet betalen. BTW is overigens niet van toepassing: de BTW die de externe in rekening brengt, vloeit weer terug naar de staatskas.

Conclusie

Het freelancer-schap vinden wij, bij Inhuurkaart, het mooiste wat er bestaat. Je vrijheid om zelf je opdrachtgevers te selecteren, je tijd in te delen en je uurtarief te bepalen. Maar als freelancer is het altijd vervelend om je vrijheid en uurtarief te moeten verdedigen, zeker tegenover de mensen met wie je moet samenwerken. Kom je in discussie, dan biedt dit blog je mogelijk houvast om je positie en uurtarief te beargumenteren. Conclusie: internen hebben het zo slecht nog niet!

help mijn intermediair betaalt mij niet

Help! Mijn intermediair betaalt mijn facturen niet!

Einde maand is het ‘billing-time’. Urenstaat door de Eindklant (opdrachtgever) laten ondertekenen, en deze samen met de factuur sturen aan de intermediair. Een maand later zou je je geld moeten hebben, maar… Er is niets op je bankrekening bijgeschreven! Help! Mijn intermediair betaalt mij niet!

Dit is geen uitzonderlijke situatie. In de zomer van 2019 werden honderden freelancers, werkzaam voor ING, getroffen door het faillissement van TCP. Ook ging enige tijd geleden een bemiddelaar failliet. En degenen die al wat langer in het ‘vak’ zitten, kennen vast het drama met Corso van enkele jaren geleden nog wel.

Rechtspositie als freelancer

Wanneer je in loondienst zou zijn, en je werkgever gaat failliet, dan krijg je doorbetaald door het UWV. Of te wel, in loondienst heb je de voordelen van het sociaal vangnet.

Als freelancer heb je dat niet. Je bent immers ondernemer, en daar hoort het ondernemersrisico bij. In geval van een faillissement word je als een ‘crediteur’ beschouwd’. En bij een faillissement gaat vaak eerst het geld naar het salaris van de curator, de Belastingdienst/UWV/medewerkers en tenslotte de overige crediteuren. Je staat dus achteraan in de rij.

Je intermediair betaalt niet. Wat zijn de gevolgen?

De gevolgen van niet-betaald krijgen zijn groot. Als freelancer moet je ineens een periode van +/- zes maanden overbruggen:

  • Eerst moet je erachter komen dat je facturen niet worden betaald (2 maanden)
  • Dan volgt een periode van onzekerheid: gaat het toch nog goed komen? (1 maand)
  • Acquisitie doen naar een nieuwe opdracht (1 maand)
  • Maandje werken op je nieuwe opdracht (1 maand)
  • Wachten op betaling van je eerste factuur (1 maand)

Of te wel, het hakt er direct financieel in. Hieronder enkele suggesties wat je zou kunnen doen.

Contacteer de intermediair

Natuurlijk neem je als eerste contact op met de intermediair. Vraag wat er aan de hand is, en wanneer je de betaling kunt verwachten. Sommige intermediairs zijn overigens beter bereikbaar dan de andere. Stuur ook altijd een mailtje met een betalingsherinnering, want wellicht zijn ze het gewoon vergeten.

Check bij collega-freelancers

Je bent vaak niet de enige die via de intermediair bij de klant zit, zeker niet als het om een Preferred Supplier gaat. Probeer samen op te trekken in communicatie richting Eindklant en Preferred Supplier.

Overleg met je Eindklant en controleer je overeenkomst

Je eindklant is er meestal niet bij gebaat dat jij niet betaald krijgt, maar kan ook in veel gevallen weinig doen. De eindklant heeft immers een contract met de intermediair (of wellicht met nog een andere schakel in de keten), en jij hebt een contract met de intermediair. Ook heeft de eindklant vaak zelf de intermediair al betaald, en de eindklant gaat geen twee keer betalen. Maar wellicht kun je wel samen met de eindklant tot een oplossing komen!

Van groot belang daarin is jouw overeenkomst met de intermediair. Sommige intermediairs hanteren een relatiebeding, andere intermediairs niet. Als je geen relatiebeding hebt, dan kun je de eindklant vragen om de overeenkomst aangaande jouw inhuur met de intermediair zo spoedig mogelijk te beëindigen. De eindklant beëindigt dus de overeenkomst en kan jou dan via een andere constructie weer terug inhuren.

Als je een opzegtermijn hebt, dan kun je de resterende maanden ook nul uren schrijven. Eventueel gewerkte uren kun je dan later, via de nieuwe inhuurconstructie, in rekening brengen.

Overweeg te stoppen met de opdracht

Kan of wil je eindklant niet meewerken en zijn de tekenen van een faillissement van de intermediair echt serieus? Overweeg dan serieus om te stoppen met de opdracht en je tijd te investeren in acquisitie van een nieuwe opdracht. Je krijgt je geld immers niet, terwijl je er wel voor werkt.

Voorkomen is beter dan genezen

Hieronder enkele tips om te voorkomen dat je onbedoeld in een dergelijke situatie terecht komt:

  • Hou de inhuurketen zo kort mogelijk. Je wilt zo min mogelijk schakels tussen jou en de eindklant. Iedere extra schakel zorgt voor een aanvullend financieel risico. Je kunt het inhuurproces van de eindklant controleren middels de ‘kortste route‘-wizard op de Inhuurkaart.
  • Heb je de keuze uit meerdere Preferred Suppliers? Vergelijk dan hun voorwaarden. Een relatiebeding heeft grote risico’s.

Conclusie

Niet betaald krijgen voor je harde werken is één van de meest vervelende zaken die je als freelancer kan overkomen. Wees kritisch over je inhuurroute en probeer het aantal schakels zo min mogelijk te houden. Voor je het weet moet je een periode van zes maanden overbruggen, zorg dus dat je altijd een buffer hebt die je kunt aanspreken.

Dit blog is eerder gepubliceerd op 9 november 2019. Het blog is geactualiseerd.

maverick buying inhuur via de achterdeur ingekort

Maverick buying: inhuur via de achterdeur. Gunstig voor freelancers?

Elke grote organisatie heeft een inhuurbeleid. Er zijn afspraken gemaakt over hoe externen worden ingehuurd: er is een inhuurmarktplaats/dynamisch aankoopsysteem, of er zijn ‘preferred suppliers’ gecontracteerd. Deze preferred suppliers kunnen brokers of system integrators/consultancy bureaus zijn. Maar ken je het fenomeen: ‘Maverick Buying’, en wat betekent dit voor jou als freelancer?

Maverick Buying: inhuren via de achterdeur

Iedere freelancer herkent dit. Je wordt benaderd of je beschikbaar bent voor een opdracht, maar de naam van de opdrachtgever mag nog niet worden genoemd. Ook het functieprofiel is verre van duidelijk. Toch word je enigszins onder druk gezet om vooral je CV aan te leveren. De kans bestaat dat dit een opdracht is via een Maverick Buying constructie.

Het reguliere proces

regulier proces

In het plaatje hierboven zie je twee kleuren pijlen zie je het reguliere inhuurproces. De opdrachtgever heeft behoefte om iemand in te huren, en schakelt daarvoor via de inkoopafdeling de preferred suppliers in. De preferred supplier werft, selecteert en contracteert in overleg met de opdrachtgever de gewenste freelancer. Hierover zijn middels een raamovereenkomst afspraken gemaakt, waarin tarieven en voorwaarden etc. zijn vastgelegd. De preferred supplier wordt hier ook periodiek op beoordeeld.

Maverick buying proces

maverick buying proces

De oranje pijl toont het Maverick Buying, of te wel, het officieuze proces. Laten we voor het gemak de tussenpartij een bemiddelaar noemen. Er zijn een allerlei constructies denkbaar:

  • Een bemiddelaar heeft via-via gehoord dat de opdrachtgever een capaciteitstekort heeft of een project gaat opstarten. De bemiddelaar gaat ongevraagd op zoek naar freelancers en bestookt de opdrachtgever met CV’s. De bemiddelaar vecht zich zo tussen de freelancer en preferred suppliers in.
  • De opdrachtgever zet de opdracht uit bij een bemiddelaar, en passeert daarmee de preferred suppliers. De bemiddelaar gaat kandidaten selecteren en stelt die voor aan de opdrachtgever.

In beide gevallen wordt de freelancer alsnog preferred supplier gecontracteerd.

Gevolgen voor de freelancer

De gevolgen voor freelancers zijn groot:

  • Vaak dien je al in een vroegtijdig stadium, dus nog voordat je CV is voorgesteld, akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van de bemiddelaar. Je verplicht je dus om via de bemiddelaar te worden aangeboden. Dit heeft twee nadelen:
    • Het relatiebeding waar je aan gehouden wordt. Zodra je wordt voorgedragen, ben je gebonden aan de bemiddelaar en kun je niet alsnog ‘rechtstreeks’ gaan.
    • De inhuurketen wordt hierdoor langer, waardoor de financiële risico’s toenemen.
  • Je contract loopt ook altijd nog via één van de preferred suppliers. Daardoor ben je ook gebonden aan de afspraken die de preferred supplier heeft gemaakt met de opdrachtgever. Denk daarbij aan tarieven, maximaal aantal contracturen, overwerkvergoeding en inwerkafspraken. De bemiddelaar kent vaak die condities niet en heeft mogelijk verkeerde verwachtingen gecreëerd.
  • De kans dat je de opdracht krijgt, wordt kleiner. Immers, de opdrachtgever heeft met de preferred suppliers afspraken gemaakt hoe freelancers worden ingehuurd. Door freelancers alsnog via een bemiddelaar in te huren, is dat strijdig met de compliancy regels en belandt je CV onderop de stapel.

Gevolgen voor de opdrachtgever

De opdrachtgever betaalt waarschijnlijk fors meer voor de inhuur van de freelancer dan wanneer het reguliere inhuurproces was gevolgd. En de kans is groot dat de opdrachtgever uiteindelijk, via de diensten van de preferred suppliers, bij dezelfde kandidaten was terecht gekomen.

Conclusie

De gevolgen van Maverick Buying zijn eigenlijk voor alle partijen negatief. Lees je of word je benaderd met een vaag functieprofiel zonder naam van een klant, wees dan op je hoede. Stel vragen, en probeer er altijd achter te komen wie de klant is en check op de Inhuurkaart het inhuurproces.

Met dank aan Thijs Maters van Harvey Nash voor een grondige review van dit blog. Inhuurkaart heeft geen vergoeding in welke zin dan ook voor publicatie van dit blog ontvangen.

Dit blog is eerder gepubliceerd op 16 november 2019 en aangepast aan voortschrijdend inzicht.

Inhuurkaart presenteert: nieuwe versie van de Inhuurgids!

Via de Inhuurkaart kunnen freelancers en leveranciers het inhuurproces van honderden opdrachtgevers controleren. Wordt er gebruik gemaakt van een inhuurmarktplaats of Dynamisch Aankoopsysteem, of zijn er Preferred Suppliers gecontracteerd. En voor welke vakgebieden is dat? Vanaf nu is deze informatie ook in een handige Excel sheet te downloaden. Inhuurkaart presenteert: de Inhuurgids.

Wat is de Inhuurgids?

De Inhuurgids is een dump van de database van de Inhuurkaart. Waarbij je soms op de Inhuurkaart naar een andere pagina moet doorklikken, of extra informatie moet uitvouwen, heb je dat bij de Inhuurgids niet. Ook hebben we de data netjes opgeschoond, en opgemaakt. In één overzicht, makkelijk te filteren en te doorzoeken in Excel.

Waarom is de Inhuurgids gemaakt?

We hebben bij de Inhuurkaart regelmatig het verzoek gekregen om een dump van de database. Echter, in die database zit heel wat uren werk. We raadplegen allerlei websites op internet, krijgen tips van bezoekers van de Inhuurkaart en houden het nieuws bij. Dus die dump geven we niet zo maar weg.

Om toch aan dit verzoek te kunnen voldoen, bieden we de Inhuurgids tegen een kleine vergoeding aan. Tot en met 28 februari kun je van een extra korting van 20 euro profiteren met kortingscode INHUURGIDS20.

Welke versies van de Inhuurgids zijn er?

Er zijn drie verschillende inhuurgidsen:

  • Een overzicht van inhuurmarktplaatsen en Dynamische Aankoopsystemen
  • Een overzicht van raamcontracten / mantelovereenkomsten
  • Een totaaloverzicht van inhuurmarktplaatsen, Dynamische Aankoopsystemen en raamcontracten/mantelovereenkomsten

Hoe ziet de Inhuurgids eruit?

Je kunt hier een voorproefje downloaden.

Wat gebeurt er met de opbrengst?

De opbrengst komt helemaal ten goede aan Stichting Inhuurkaart. Dat betekent dat we met je bijdrage de website kunnen verbeteren en kunnen laten groeien.

Hoe kom ik aan de Inhuurgids?

Die kun je hier bestellen!

[ssba-buttons]

Je cv zomaar overal heen sturen Niet doen

Je cv zomaar overal heen sturen? Niet doen!

Stel je voor. Je bent op zoek naar een nieuwe opdracht. In je zoektocht beland je op een job board (een verzamelplaats van opdrachten). Je ziet daar een interessante opdracht, en je besluit te reageren. Je stuurt je cv en motivatie, en wacht geduldig af. Oh, die volgende opdracht is ook interessant, ook cv en motivatie heen sturen. Is dat verstandig, je cv overal heen sturen? Niet doen!

Aan wie stuur je je cv?

De eerste vraag die je je moet afvragen: aan wie stuur je je cv? Ja, natuurlijk, een intermediair. Maar heeft die intermediair een contractuele relatie met de Eindklant (opdrachtgever)? Je wilt immers de inhuurketen zo kort mogelijk houden. Daar zitten veel voordelen aan.

En bestaat de opdracht wel?

Er zijn ook intermediairs die bezig zijn om hun portefeuille met cv’s te vullen. Ze plaatsen daardoor opdrachten met weinig kenmerken, in de hoop op die manier hun bestand met cv’s op te bouwen. Niet alle opdrachten die je op een job board ziet, zijn echt bestaande opdrachten.

En wat gebeurt er precies met je cv?

De volgende vraag je je moet stellen: wat doet de intermediair precies met je cv? Wordt die, nadat de gunning bekend is gemaakt, door de intermediair verwijderd, of wordt die in ‘het bestand’ opgenomen? En wat mag de intermediair er daarna mee doen?

Als je reageert op een opdracht, moet je vaak akkoord gaan met de ‘algemene voorwaarden’ van de intermediair. Die algemene voorwaarden is een enorme lap complexe juridische tekst, vaak te lang en te ingewikkeld om even snel door te lezen. Maar er kunnen wat valkuilen in zitten…

Voorbeeld: ‘cv gone bad’

Een voorbeeld. Je hebt via de intermediair gereageerd op een opdracht. Wat je niet weet, is dat in de algemene voorwaarden is opgenomen dat wanneer je een opdracht aanvaard bij een relatie van de intermediair, je verplicht bent om via de intermediair ingehuurd te worden. De vraag is natuurlijk of dit juridisch stand gaat houden, maar je kunt op z’n minst een telefoontje verwachten van de desbetreffende intermediair op het moment dat je je nieuwe opdracht op LinkedIn publiceert.

Nog een voorbeeld ‘cv gone really bad’

Een ander voorbeeld. Je hebt via een intermediair gereageerd, maar je bent het niet geworden. In de algemene voorwaarden is opgenomen dat de intermediair jou ook mag voorstellen op andere opdrachten omdat je akkoord bent gegaan met een ‘actieve zoekopdracht’.

Even later reageer je via een andere intermediair op een opdracht. Wat jij niet weet, is dat de intermediair met de ‘actieve zoekopdracht’ jou ook heeft aangeboden. Of te wel, de Eindklant krijgt jouw cv twee keer! Dubbel reageren op een opdracht moet je absoluut voorkomen!

Wat moet je dan wel doen?

Wanneer je een interessante opdracht ziet, doe dan het volgende:

  • Wanneer je de naam van de Eindklant weet, controleer dan op welke wijze de Eindklant haar freelancers inhuurt. Dat kun je doen op Inhuurkaart door gebruik te maken van de ‘kortste route’ functie. Door hier de naam van de opdrachtgever in te voeren, kun je met één druk op de knop zien wat hun legitieme inhuurkanaal is: soms zijn dat Preferred Suppliers, soms is dat een Dynamisch Aankoopsysteem.
  • Wanneer je de naam van de Eindklant niet weet, kijk dan in dit blog voor enkele adviezen. Bellen met de intermediair en doorvragen is altijd het beste.
  • Is het een opdracht via een Dynamisch Aankoopsysteem? Kijk dan of je bent ingeschreven/toegelaten tot het Dynamisch Aankoopsysteem. Ben je dat niet, dan adviseren wij je om via De Transparante Broker te reageren gezien hun vriendelijke voorwaarden.
  • Is het een opdracht via een raamovereenkomst? Reageer dan altijd via een Preferred Supplier. Het advies is daarbij altijd om een rondje te maken langs de Preferred Suppliers omdat hun voorwaarden nogal verschillend kunnen zijn.

Conclusie

Hoe verleidelijk het ook is, wees voorzichtig met het ‘ongebreideld’ rondsturen van je cv en het blind accepteren van de voorwaarden. Controleer eerst wat de relatie van de intermediair is met de opdrachtgever. Twijfel je? Bel dan en stel de juiste vragen.

Ik verklaar dat ik exclusief beschikbaar ben voor deze opdracht

“Ik verklaar dat ik exclusief beschikbaar ben voor deze opdracht” – en dan wachten tot je iets hoort

Wellicht herken je dit: wanneer je via een Preferred Supplier of bemiddelaar reageert op een opdracht, dan moet je een vinkje zetten dat je je ‘exclusief beschikbaar houdt voor de opdracht’. Vervolgens ga je wachten totdat je wat hoort over het verloop en de gunning van de opdracht. Maar wat houdt die exclusiviteit eigenlijk in, wat zijn voor jou de consequenties en wat kun je er aan doen?

Wat houdt ‘exclusiviteit’ in?

Wanneer je je ‘exclusief’ beschikbaar moet houden voor de opdracht, dan betekent dat dat je vanaf dat moment geen andere opdrachten mag aannemen. Of te wel: wanneer je de opdracht gegund krijgt, dan moet je die opdracht aannemen. Doe je dat niet, dan kun je in overtreding zijn met de algemene voorwaarden van de Preferred Supplier of bemiddelaar.

Soms zit hier een termijn aan vast, in andere gevallen geldt die exclusiviteit tot het moment dat de opdracht is gegund.

Exclusiviteit kan ook op een later moment in het proces van toepassing zijn, bijv. wanneer je een opdracht gaat doen bij een organisatie waar je een ‘vertrouwensfunctie’ gaat vervullen, of te wel waarvoor je een screening moet doorlopen. Denk aan het Ministerie van Defensie of de politie. Je hebt de opdracht gegund gekregen, maar je mag formeel pas starten op het moment dat de screening is afgerond. Vanaf dat moment mag je ook je uren gaan schrijven.

Wat zijn de consequenties van ‘exclusiviteit’?

Wanneer je instemt met exclusiviteit, dan zitten daar nogal wat consequenties aan verbonden:

  • Je mag geen verdere acquisitie plegen. Technisch gezien kun je dat nog natuurlijk wel doen, maar je loopt dan het risico een andere opdracht te moeten afwijzen, met alle gevolgen van dien.
  • Je loopt een aardig risico, zeker als je geen opdracht hebt. Je wedt immers op één paard. Wellicht gaat een concurrent met de opdracht aan de haal.
  • Je vaste lasten lopen door terwijl je aan het wachten bent op bericht van de Preferred Supplier of bemiddelaar, of wanneer je screening is afgelopen.

Wat kun je er aan doen?

Er zijn nogal wat zaken die je kunt doen rondom ‘exclusiviteit’.

  • Zoals in dit blog beschreven: er zijn nogal wat verschillen in de voorwaarden van de verschillende Preferred Suppliers. Wanneer je eenmaal weet wie de Preferred Suppliers zijn, dan kan het de moeite lonen om een rondje te bellen en/of hun algemene voorwaarden door te lopen.
  • Je kunt je aanbieding zo laat als mogelijk indienen. Elke opdracht heeft immers een bepaalde sluitingsdatum. Door zo kort mogelijk voor de sluitingsdatum in te dienen, koop je als het ware tijd. Aan de andere kant sluiten sommige Preferred Suppliers een opdracht weer vroegtijdig wanneer er voldoende aanmeldingen zijn.
  • Maak voor jezelf een afweging hoeveel kans je maakt. In dit blog hebben we je uitgelegd dat het alleen maar zin heeft om te reageren wanneer je hoog scoort op de wensen. Scoor je laag, dan heeft het eigenlijk geen zin. Wensen zijn niet vrijblijvend.
  • In geval van een opdracht waar een screening aan vast zit. Probeer afspraken te maken met de opdrachtgever dat je wellicht al enkele werkzaamheden uitvoert, bijv. het inlezen in niet-vertrouwelijke materialen, in afwachting van afronding van de screening. Maar opdrachtgevers zullen hier niet altijd mee instemmen.
  • Probeer de inhuurketen (het geheel van alle partijen tussen jou en de Eindklant/opdrachtgever) zo kort mogelijk te houden. Misschien dat de bemiddelaar exclusiviteit vraagt, maar de uiteindelijke Preferred Supplier of Dynamisch Aankoopsysteem niet.
  • Stel voor jezelf een limiet hoeveel tijd je een eindklant wilt geven om een gunningsbeslissing te nemen. Een mooie stelregel is maximaal 1 week na de datum van de interviews. Mits je uitgenodigd bent voor het interview natuurlijk.

Conclusie

Bij exclusiviteit zorg je ervoor dat je jezelf committeert aan één opdracht, mits die aan je wordt gegund. De voorwaarden van de Preferred Suppliers en bemiddelaars kunnen verschillend zijn, en soms is dat zelfs per opdracht anders. Het loont dus de moeite om goed rond te kijken.